Επενδύουμε στην καθιέρωση του σήματος «Fish from Greece-Ελληνικό Ψάρι» στην Ελλάδα και στο εξωτερικό

Στο ποσό των 15 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι επενδύσεις που θα υλοποιήσει η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας την περίοδο 2018-2023 για ενέργειες προώθησης του κλάδου έχοντας ως στόχο την καθιέρωση στην Ελλάδα και στο εξωτερικό του σήματος «Fish from Greece-Ελληνικό Ψάρι». Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ, Απόστολος Τουραλιάς σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τις επενδύσεις προβλέπεται συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση όμως, ανεξαρτήτως αυτής, τα μέλη της ΕΛΟΠΥ είναι αποφασισμένα να προχωρήσουν στην επένδυση που προβλέπει ο σχεδιασμός προώθησης ανεξαρτήτως της συγχρηματοδότησης.

Συγκεκριμένα, τα μέλη της ΕΛΟΠΥ έχουν αποφασίσει να επενδύσουν από ίδιους πόρους 2,5 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2019. Ήδη μέχρι σήμερα έχουν συνεισφέρει 1,5 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για μια πολύ σημαντική και πρωτόγνωρη απόφαση στον κλάδο, η οποία πιστοποιεί την πεποίθηση ότι όλοι μαζί, ενωμένοι, προωθούμε το ελληνικό προϊόν και ότι η επίτευξη των στόχων της ΕΛΟΠΥ είναι υπόθεση όλων μας» τονίζει ο κ. Τουραλιάς.

Η ΕΛΟΠΥ, σύμφωνα με τον κ. Τουραλιά, παραμένει σταθερά προσηλωμένη στον βασικό της στόχο που δεν είναι άλλος από το να καταστήσει το ελληνικό ψάρι, εθνικό προϊόν. Το ελληνικό ψάρι, όπως επισημαίνει ο κ. Τουραλιάς, έχει θέση σε όλες τις αγορές, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική. «Στόχος μας είναι να εδραιώσουμε και να αυξήσουμε τα μερίδιά μας και να διαφοροποιηθούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό, κυρίως την τουρκική παραγωγή. Οι αγορές – στόχοι που θα εστιαστούμε αρχικά είναι η Ελλάδα, η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία» αναφέρει στη συνέντευξή του ο κ. Τουραλιάς.

Ερωτηθείς για τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών ο κ. Τουραλιάς επισημαίνει ότι «ο κλάδος βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης των μεγάλων επιχειρήσεών του. Η διαδικασία αυτή απέδειξε ότι πρόκειται για έναν κλάδο στον οποίο αξίζει να επενδύσει κανείς. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχει προσελκύσει ισχυρά funds και κεφάλαια. Η ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης θα δώσει ένα ισχυρό μήνυμα για την προσήλωση του κλάδου στη βιωσιμότητα και την κερδοφόρα ανάπτυξή του».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας, Απόστολου Τουραλιά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Μαρία Τσιβγέλη.

ΕΡ. Σε τι ποσό ανέρχονται οι επενδύσεις στις οποίες σχεδιάζει να προχωρήσει η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας για ενέργειες προώθησης των προϊόντων του κλάδου και από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση;

ΑΠ. Το επενδυτικό πλάνο της ΕΛΟΠΥ για την περίοδο 2018-2023 θα κινηθεί στα 12-15 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση όμως ανεξαρτήτως αυτής -και πρέπει να τονιστεί ιδιαιτέρως- τα μέλη της ΕΛΟΠΥ είναι αποφασισμένα να προχωρήσουν στην επένδυση που προβλέπει ο σχεδιασμός προώθησης ανεξαρτήτως της συγχρηματοδότησης. Για αυτό έχουν αποφασίσει να επενδύσουν από ίδιους πόρους 2,5 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2019. Ήδη μέχρι σήμερα τα μέλη έχουν συνεισφέρει 1,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική και πρωτόγνωρη απόφαση στον κλάδο, η οποία πιστοποιεί την πεποίθηση ότι όλοι μαζί, ενωμένοι, προωθούμε το ελληνικό προϊόν και ότι η επίτευξη των στόχων της ΕΛΟΠΥ είναι υπόθεση όλων μας.

ΕΡ. Πώς κινείται η κατανάλωση στην εγχώρια αγορά και πού προβλέπετε να κινηθεί σε ορίζοντα τριετίας;

ΑΠ. Η ελληνική αγορά καταναλώνει σήμερα περίπου 22.000 τόνους προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας. Ο στόχος μας είναι, μέχρι το 2021, η κατανάλωση να ανέλθει στους 40.000 τόνους μέσα από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προωθητικών ενεργειών από την ΕΛΟΠΥ.

ΕΡ. Πως διαμορφώνονται οι τιμές των ψαριών και τι πιέσεις δέχονται από τον ανταγωνισμό;

ΑΠ. Οι τιμές το πρώτο τρίμηνο του 2019 κινούνται σε χαμηλά επίπεδα με κύριο ανταγωνιστή την Τουρκία στην οποία παρέχεται η δυνατότητα να παράγει το προϊόν της με χαμηλότερο κόστος και να το διαθέτει αδασμολόγητο στην ευρωπαϊκή αγορά. Εξακολουθούν να υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι συνεχίζονται διάφορες μορφές επιδότησης από την Τουρκία στην παραγωγή προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας.

ΕΡ. Ποιες είναι οι αγορές στόχοι που επιδιώκουν να εισέλθουν οι επιχειρήσεις του κλάδου;

ΑΠ. Το ελληνικό ψάρι έχει θέση σε όλες τις αγορές, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική. Στόχος μας είναι να εδραιώσουμε και να αυξήσουμε τα μερίδιά μας και να διαφοροποιηθούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό, κυρίως την τουρκική παραγωγή. Οι αγορές – στόχοι που θα εστιαστούμε αρχικά είναι η Ελλάδα, η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Στις αγορές αυτές έχουμε ήδη ολοκληρώσει τις ενέργειες που απαιτούνται σε επίπεδο «υποδομής» με τη διεξαγωγή ερευνών (ποσοτικών και ποιοτικών) μέχρι επίπεδο καταναλωτών.

ΕΡ. Σε ποιο βαθμό εκτιμάτε ότι θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις στη δραστηριοποίησή τους στη διεθνή αγορά το ιδιωτικό πρότυπο πιστοποίησης που προωθεί ο ΕΛΟΠΥ;

ΑΠ. Το ιδιωτικό πρότυπο πιστοποίησης τεκμηριώνει την ανώτερη ποιότητα και τη χρήση ορθών πρακτικών που εφαρμόζονται στον κλάδο. Με βάση αυτή την πιστοποίηση, θα υπάρχει σήμανση σε όλα τα ψάρια με απώτερο σκοπό την αύξηση της ζήτησης από τους καταναλωτές. Με την ολοκλήρωση του πιστοποιητικού θα δίνεται το κίνητρο και παράλληλα η δυνατότητα σε κάθε παραγωγό να ενσωματωθεί γρήγορα και αποτελεσματικά στην «οικογένεια» των πιστοποιημένων παραγωγών, με τη μικρότερη ανάλωση πόρων. Παράλληλα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενδυνάμωση της αναγνωρισιμότητας και της αποδοχής του brand «Fish from Greece».

ΕΡ. Ο κλάδος των ιχθυοκαλλιεργειών βρίσκεται στο επίκεντρο μεγάλων και σημαντικών αλλαγών. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το τοπίο;

ΑΠ. Ο κλάδος βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης των μεγάλων επιχειρήσεών του. Η διαδικασία αυτή απέδειξε ότι πρόκειται για έναν κλάδο στον οποίο αξίζει να επενδύσει κανείς. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έχει προσελκύσει ισχυρά funds και κεφάλαια. Η ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης θα δώσει ένα ισχυρό μήνυμα για την προσήλωση του κλάδου στη βιωσιμότητα και την κερδοφόρα ανάπτυξή του.

ΕΡ. Ποια είναι τα θεσμικά ζητήματα που εκκρεμούν για την επίλυση των προβλημάτων του κλάδου;

ΑΠ. Τα κύρια ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν έγκαιρα είναι η ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού με την ίδρυση των ΠΟΑΥ. Υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν προκειμένου να προλάβουμε την καταληκτική ημερομηνία του Νοεμβρίου 2019. Έχουμε ζητήσει επισταμένως την περαιτέρω ενεργοποίηση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, καθώς τα μέχρι στιγμής χρονοδιαγράμματα δεν έχουν τηρηθεί.

Η ενεργοποίηση των μέτρων του προγράμματος Αλιείας που αφορούν τη συγχρηματοδότηση των οργανώσεων παραγωγών και των μέτρων για την ασφάλιση των αποθεμάτων της υδατοκαλλιέργειας. Παράλληλα, είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσουν οι πληρωμές των οικονομικών ενισχύσεων για τις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που υπάρχουν.

Επίσης, είναι σκόπιμη η ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Υδατοκαλλιεργειών (ΕΣΥΔ), προκειμένου να καταρτίσει τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για την ανάπτυξη του κλάδου. Ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός στον οποίο θα στηριχθούν και από τον οποίο θα απορρέουν όλες οι δράσεις μας.

ΕΡ. Πως πιστεύετε ότι θα γίνει το ψάρι εθνικό προϊόν και τι δράσεις προγραμματίζει ο ΕΛΟΠΥ προς αυτή τη κατεύθυνση;

ΑΠ. Η υδατοκαλλιέργεια και ιδιαίτερα η θαλάσσια ιχθυοκαλλιέργεια είναι μια πηγή πλούτου για την Ελλάδα και έχει καταστεί εθνική υπόθεσή. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι και το προϊόν της πρέπει να καταστεί εθνικό προϊόν. Όλες οι δράσεις της ΕΛΟΠΥ εστιάζονται σε αυτή την κατεύθυνση και έχει ξεκινήσει ήδη η υλοποίησή τους, τόσο με το πρότυπο πιστοποίησης, όσο και με τη συμμετοχή μας στις σημαντικότερες εκθέσεις του κλάδου, στο εξωτερικό και το εσωτερικό. Επίσης, έχουμε ήδη ξεκινήσει το πρόγραμμα προώθησης στις δυο πρώτες αγορές-στόχους (Ελλάδα-Ιταλία), το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του 2019. Η απόφαση των μελών της ΕΛΟΠΥ είναι μια: να παραμείνουμε σταθερά προσηλωμένοι στους στόχους μας, ώστε να καταστήσουμε το ελληνικό ψάρι, εθνικό προϊόν.

ΕΡ. Τι είναι η ΕΛΟΠΥ και ποιοι είναι οι στόχοι της;

ΑΠ. Τα αρχικά της ΕΛΟΠΥ σημαίνουν Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας. Πρόκειται για οργάνωση παραγωγών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με αποστολή την εδραίωση της ελληνικής ταυτότητας και την ανάδειξη των σημαντικών χαρακτηριστικών και του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των ψαριών που παράγονται με την εξαιρετική φροντίδα των μελών της.

Στόχος της ΕΛΟΠΥ είναι να επιτευχθεί βιώσιμη ανάπτυξη της παραγωγής, με πιστοποίηση των ορθών πρακτικών, να βελτιωθούν οι όροι εμπορίας των μελών, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε στην αυξανόμενη ζήτηση των προϊόντων υδατοκαλλιέργειας και να ανακτήσουμε το μερίδιο αγοράς που απωλέσαμε τα τελευταία χρόνια.

ΕΡ. Γιατί τώρα κρίθηκε ότι πρέπει να δραστηριοποιηθεί η ΕΛΟΠΥ; Ποια ανάγκη οδήγησε σε αυτή τη χρονική συγκυρία στη σύσταση και ενεργοποίησή της;

ΑΠ. Αφενός το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο ευνοεί τη σύσταση οργανώσεων παραγωγών, αφετέρου έχει ωριμάσει η αντίληψη, στο μεγαλύτερο ποσοστό των παραγωγών, ότι η προώθηση της ταυτότητας του προϊόντος και τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στον κλάδο μας απαιτούν συντονισμένες και κοινές προσπάθειες.Απόστολου Τουραλιά.

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Post Author: AgroPress