Η επικοινωνία των αγροτών και κτηνοτρόφων μεταξύ τους αλλά και με τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται δεν ήταν ποτέ πιο εύκολη από σήμερα. Χρειάζεται μόνο μια σύνδεση στο ίντερνετ και με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όλα γίνονται πιο εύκολα.
Οι μέθοδοι παραγωγής έχουν αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και η αιτία αυτής της ανάπτυξης είναι οι αλλαγές στη διαδικασία παραγωγής λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων. Έτσι λοιπόν εκτός της εξέλιξης των παραγωγικών μεθόδων, συναντούμε και νέες μεθόδους επικοινωνίας που μπορούν να εκπαιδεύσουν, να κατευθύνουν και τελικά να δώσουν την ευκαιρία στους γεωργούς και κτηνοτρόφους να επικοινωνήσουν και να σχηματίσουν την καλύτερη δυνατή άποψη για το πρόβλημά τους. Οι παραγωγοί γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων μπορεί να μη βρουν τη λύση στο πρόβλημα μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σίγουρα όμως θα μάθουν πού μπορούν να απευθυνθούν για να λάβουν τη σχετική βοήθεια.
Τα τελευταία χρόνια ο αγροτικός τομέας γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκος. Νέες καλλιέργειες, εκτροφές, νέοι τρόποι παραγωγής, νέα προϊόντα στις εισροές μιας εκμετάλλευσης φυτικής ή ζωικής παραγωγής (φυτοπροστατευτικά, λιπάσματα, σπόροι, κτηνιατρικά φάρμακα κλπ) εντάσσονται καθημερινά στο γεωργικό και κτηνοτροφικό πεδίο. Όλα τα παραπάνω απαιτούν καθημερινή ενημέρωση.
Ο μέσος όρος ηλικίας των γεωργών και κτηνοτρόφων είναι υψηλός, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020, το 35% όσων ασχολούνται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία είναι άνω των 65 ετών, ενώ δεν είναι λίγοι από αυτούς που ακόμη και μετά τη συνταξιοδότησή τους παραμένουν στο χωράφι, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία της γενιάς που τους ακολουθεί διαλέγει διαφορετική από τη γεωργία σταδιοδρομία.
Επίσης το μορφωτικό επίπεδο των αγροτών στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, αφού στο σύνολο των αγροτών το 62,4% αυτών έχει χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (δημοτικό), το 31,2% μεσαίο (γυμνάσιο, λύκειο) και το 4,5% υψηλό (πτυχίο, μεταπτυχιακό, διδακτορικό κλπ). (πηγή: Eurostat 2016).
Ο υψηλός μέσος όρος ηλικίας σε συνδυασμό με το χαμηλό επίπεδο μόρφωσης καθιστούν δύσκολη την αποδοχή και χρήση των νέων τεχνολογιών από τους αγρότες (διαδίκτυο, χρήση υπολογιστών, smartphones και tablets), μέσω των οποίων γίνεται και η σχετική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, Twitter, κλπ).
Η αδυναμία χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους αγρότες, τους εμποδίζει από το να επικοινωνήσουν με συναδέλφους τους και άλλους επαγγελματίες του χώρου καθώς επίσης και από το να εκπαιδευτούν και να προωθήσουν με πολύ χαμηλό κόστος τα προϊόντα τους.
Παρόλα αυτά φαίνεται πως όλο και περισσότεροι αγρότες υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες και κάνουν χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη χώρα μας. Άλλωστε, η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέσω κάποιου smartphone ή tablet δεν απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις τεχνολογίας (σε αντίθεση με τη χρήση αυτών μέσω ενός υπολογιστή) και γι’ αυτό η χρήση των social media, ιδιαιτέρως του Facebook, από τους έλληνες αγρότες αυξάνεται καθημερινά.
Εκτός των αγροτών, ακόμα και επιχειρήσεις που συνδέονται με τον αγροτικό τομέα έχουν εντάξει στη στρατηγική επικοινωνίας τους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσω των οποίων επικοινωνούν άμεσα και γρήγορα για πολλά θέματα, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του παραγωγού ή κτηνοτρόφου στο χώρο της εταιρείας. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται όλο και περισσότερο στρατηγικές προώθησης και επικοινωνίας γεωργικών-κτηνοτροφικών προϊόντων και υπηρεσιών από εταιρείες του χώρου.
Εκτός των εταιρειών, και οι ίδιοι οι αγρότες μπορούν να αναπτύξουν ατομικές στρατηγικές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσουν τα προϊόντα τους εντός αλλά και εκτός Ελλάδος, αφού με τη χρήση των μέσων αυτών μπορούν να εξασφαλίσουν ότι θα δουν τις διαφημίσεις τους πολύ στοχευμένα πιθανοί πελάτες τους.
Μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όλοι οι εμπλεκόμενοι στον αγροτικό τομέα μπορούν να ενημερωθούν ταχύτατα και να προλάβουν τον ανταγωνισμό σε πολλά και ποικίλα θέματα, ενώ η αλληλεπίδραση με άλλους συναδέλφους κάνει ακόμα πιο εύκολη την εύρεση λύσεων σε καθημερινά προβλήματα.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον τόσο δημοφιλή ώστε φτάνουν σε ένα σημείο όπου τα θετικά και τα αρνητικά όσον αφορά την επαγγελματική χρήση δεν είναι πλέον διακριτά και τελικά το μεγαλύτερο κακό μπορεί να είναι «η μη χρήση αυτών».
Η επιτυχία για μια εταιρεία αγροτική ή μη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η προσθήκη αξίας στο εμπορικό σήμα της (branding), σε ένα προϊόν ή υπηρεσία της και η θετική διαμόρφωση της γνώμης του κοινού προς αυτήν.
Αλήθεια πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει το Facebook ένας γεωργός;
Το Facebook για τον αγρότη είναι ένα εξαιρετικό μέρος για:
1) Τη δημοσίευση φωτογραφιών από το αγρόκτημά του και τη συζήτηση σχετικά με την καλλιέργεια, καλλιεργητικές τεχνικές, πιθανά προβλήματα κλπ.
2) Να κοινοποιήσει γεωργικές ειδήσεις και να συμμετέχει σε διαδικτυακές συζητήσεις με συναδέλφους.
3) Να συνδεθεί με σχετικές με τη γεωργία σελίδες και να λύσει απορίες του.
4) Τη δημοσίευση βίντεο σχετικών με τη γεωργία και κτηνοτροφία.
5) Διαφήμιση των προϊόντων ή υπηρεσιών του.
*Περουλάκης Γιάννης
Γεωπόνος,MBA – Μελετητής